sobota, 5 maja 2012

chleb na zakwasie

swojski chleb na zakwasie


Nie ma to jak świeży swojski chleb. Skorzystałam z  okazji, że mam trochę więcej czasu ze względu na długi weekend i wymodziłam takie pychości. Sowicie nakarmiłam mój już prawie zapomniany zakwas i zabrałam się do dzieła.

Składniki na zaczyn
30g zakwasu
140g maki pszennej
10 g maki żytniej
90g wody
Składniki na ciasto
800g mąki pszennej
50g maki żytniej
450g wody
1,5 łyżki soli
270g zaczynu jw.
1. Składniki zaczynu wymieszać, odstawić przykryte na 12-14 godzin w temperaturze pokojowej.
2. W misce  wymieszać mąkę z solą i zaczynem. Dolewać stopniowo wody - ciasto powinno być średnio ścisłe (można dolać nieco więcej wody lub dosypać mąki) i nie kleić się.
3. Wyrabiać ciasto kilka minut.
4. Podzielić ciasto na 2 mniejsze bochenki.
5. Ciasto powinno odpoczyać przykryte ok. 3 godzin. W trakcie odpoczynku, kilkakrotnie w odstępach czasowych co ok. 60 minut należy je odgazować, aby uzyskać gładką i równą powierzchnię. W tym celu rozpłaszczamy kulę ciasta lekko uderzając w jego powierzchnię, następnie z każdej strony zawijamy na szerokość ok. 1/3 płat ciasta do środka . W ten sposób napinamy dolną część, która potem będzie tworzyła wierzch bochenka.
6. Wkładamy bochenki zlepieniem do góry do koszyka do wyrastania (u mnie tę rolę grają małe tortownice) i pozostawiamy do wyroścnięcia ok. 2 do 2,5 godzin w temperaturze pokojowej.
7. Chleb wyjąć, delikatnie obrócić, naciąć w wybrany sposób.
8.  Piec w lekko naparowanym piekarniku w temperaturze 240°C ok. 35-45 minut.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz